Nincs is olyan messze a Balaton a vitorlázáshoz

Nem csak a környéken szoktunk kirándulni a családdal, hanem néha távolabbra is megyünk. Ilyenkor próbálok olyan programot kitalálni, aminél nem csak ülnünk kell egy helyben, hanem mozoghatunk is, és lehetőleg a levegőn is vagyunk. Ez nekünk is fontos meg a gyerekeknek is, mert a mozgás óvja az egészségüket. Ezért amikor lehet, együtt sportolunk valamit, akár kikapcsolódásként.

A sportban való részvétel megalapozhatja az egészséges és aktív életmódot. Erőteljes motiváló erő, és sport nemcsak a fizikai, hanem a mentális jólétét is befolyásolhatja. A rendszeres testmozgás és a versenysportokban való részvétel növeli az endorfin termelést a szervezetben és fokozza a hangulatot.

A testmozgás mentális hatásai közé tartozik az is, hogy csökkenti a szorongás, a stressz és a depresszió esélyét. A sport és a fizikai aktivitás csökkentheti az egyéb mentális betegségek előfordulását és súlyosságát is.

A szíved állapota függ a rendszeres aktivitástól és a sport- és edzésprogramokban való részvételtől, és ez segít, hogy az ember erős és egészséges maradjon. A rendszeres sport csökkentheti a vérnyomást és csökkentheti a stroke vagy szívroham kockázatát.

A szív és az elme védelme mellett a testmozgás leküzdheti az egyéb betegségeket is. A sport és a fizikai aktivitás rendszeres gyakorlása az életed során csökkenti több mint 40 krónikus betegség kockázatát, mint például a diabétesz és az osteoporosis és még sok egyéb gondot is megelőz.

Az edzés segít az egészséges testsúly fenntartásában. A sport és fitness programok segítségével végzett napi tevékenység segít kalóriát és zsírt égetni. Ez is segít az egészséget fenntartani.

Persze sok sport van, ami egyesíti mindezeket az előnyöket, sokan például a futásra vagy a fitnessre esküsznek, de ha valaki nem szereti ezeket, esetleg unalmasnak tartja, az kipróbálhat új dolgokat is, mint például a vitorlázást. Így az ember nem csak mozog, hanem még a vízen is lehet, ami sokaknak érdekesebb, mint a környéken futni.

Legyen szó akár arról, hogy valaki csak hajókázik egy tavon, vagy nagy sebességgel versenyezik más hajókkal szemben, a vitorlázás nagyszerű tevékenység lehet, ahhoz, hogy megtartsd az egészséged és a fittséged. Nem csak egy nagy hajót irányít ilyenkor az ember, hanem állandóan alkalmazkodik az elemekhez is, vagyis a vízhez, ami megkívánja a mentális és fizikai alkalmasságot.

Izom ereje is növekszik sok tevékenységgel, mert a vitorlázás számos része, mint például a vitorlák húzása és felemelése hajó vagy jacht mozgatásához, növeli az izmokat a vállban és a hátban.

A szív- és érrendszeri egészségre is jó hatással van. A vitorlázás javíthatja a szív- és érrendszer állapotát, és csökkentheti a magas vérnyomás, az elhízás és más szívbetegségek kockázatát. Ez azért van, mert nagy mennyiségű oxigénfelvétel történik, amikor az intenzív tevékenységekben vesz részt.

Mentális állapotunk is pozitívan befolyásolhatja. A vízen való siklás jó hangulatot eredményez, nem csak a víz nyugalma miatt, hanem a jó levegő miatt is. Emellett a vitorlázás csökkenti a stressz szintjét is. A víz ringása és fröccsenése, a jacht ritmikus mozgása és a vitorla hangja mind befolyásolhatja a hangulatunkat is. Ez ellazítja és megnyugtatja az elfoglalt és erősen stresszes embereket is.

Növeli az agilitást is, mert a vitorlázáshoz kapcsolódó különféle feladatok segítik a rugalmasságot és a mozgékonyságot. Az olyan tevékenységek, mint a kötelek vagy a vitorlák kezelése jelentősen javíthatják a kéz-szem koordinációt és a motoros készségeket.

És mindez javítja a koncentrációt is. Mivel ma sok ember krónikusan sok dolgot csinál egyszerre, és már nem is tud egy dologra figyelni, a mélyreható koncentráció érzését kell kialakítani, ha máskor nem, akkor hát a szabadidejében. A végső cél, hogy biztonságban érezd magad a fedélzeten, és a vitorlázás növeli az ember azon képességét, hogy még több feladatra is összpontosíthasson, és ez persze növeli a biztonságát is.

Ez a sport javítja a kommunikációs készségeket is. A hajó hatékony irányításához a kapitánynak és a személyzetnek egységes egységként kell működnie. Ehhez meg kell tanulniuk, hogyan kell hatékonyan kommunikálni, különösen nem verbális eszközökön keresztül. A fedélzeten tartózkodó minden embernek döntő szerepe van a hajó fenntartásában és működésében.

A térbeli tudatosságot is tudja fejleszteni. A vitorlázás megköveteli, hogy a résztvevő tisztában legyen a hajó méretével, valamint a hajó manőverezéséhez szükséges térrel. Vitorlázással még jobban megérthetjük, hogy mennyi hely szükséges valamire, ez a készség a földön és az autó vezetésben is hasznos, nem csak a vízen.

Szervezési készségeket is lehet így fejleszteni. Így szervezettebbé válik a személyes életed, ami növeli az életminőséget is.

A vitorlázás pedig már akkor sem elérhetetlen nekünk sem, ha nem vagyunk kimondottan gazdagok. És nem is kell óriási távolságot megtenni, mondjuk leutazni egy tengerhez. Már itthon, a Balatonnál is tudunk vitorlást bérelni, és nem is kell túl sok pénzt rászánni. Ha akarjuk, akkor akár pár alkalom során meg tudjuk tanulni a vitorlázás alapjait, és onnantól már mi is vezethetjük a hajót. De ha valaki még nem tudja vezetni, akkor adnak valakit mellé, aki elvezeti. Ha érdekel a bérlés, akkor itt meg is tudod tenni: https://balatonpro.hu/vitorlas-berles-balaton/

Próbáld ki a vitorlázást, és meglátod, hogy hosszú távon jó hatással lesz az egészségedre is. Valamint ez jó szórakozás az egész családnak.