Érdekes meggyőzési technika

A napokban sokat foglalkoztatott az a kérdés, hogy ha a cégemnek szeretnék autókat lízingbe venni, akkor ezt milyen úton-módon tehetem meg. Amikor elmerültem ebben a témában, kiderült számomra, hogy ez nem annyira egyszerű, mint korábban gondoltam, hiszen a lízingnek is több fajtája van. Létezik három nagyobb csoport: operatív- zárt végű és nyílt végű ízing. Ezzel most nem lettél okosabb, tudom, de nyugi, mindjárt kifejtem, miről beszélek.

Szóval az operatív lízing egy kicsit kilóg a sorból, mert az tulajdonképpen ugyanaz, mintha bérelném a kocsit, csak ez a bérlet hosszú időn keresztül fennáll. Más néven tartós bérletnek is hívják ezt a fajta lízinget. Tehát amikor a bérleti szerződés lejár, akkor egész biztosan visszakerül a kocsi tulajdonjoga a bérbeadóhoz. Illetve nem visszakerül, mert az autó mindvégig a lízingbeadó tulajdona volt és marad is. Valójában ennek a variációnak is vannak még alfajai attól függően, hogy a szerződés milyen időtartamot rögzít beszélhetünk hosszú és rövid lejáratú tartós bérletről.

A nyílt végű és a zárt végű lízing között pedig az a különbség, hogy a szerződés lejárta után hova kerül a kocsi. A zárt esetében biztos, hogy vissza a lízingbeadóhoz. Más esetben viszont ezt a kérdést nyitva hagyják és a szerződés lejártakor döntenek róla. A lízingbevevő akár meg is veheti a piaci ár alatt bőven.

Na most ezek alapján, amennyit nagyjából 10 percese netes keresésé után megtudtam, úgy gondoltam, hogy a nyílt végű lízing lehet számomra a legjobb. Még nem tudom, hogy szeretnék dönteni akkor, mikor lejár a szerződés. Az évek múlva lesz, nem látok a jövőbe, hogy megmondhassam. mi lesz akkor a cég érdeke. Ráadásul a piaci ár alatti vásárlás nagyon vonzó ajánlat. Sőt, akár azt is megtehetem, hogy nem én magam vásárolom meg (illetve nem is én, hanem a cégem), hanem irányított vásárlással kijelölhetem azt a személyt, aki majd megveheti. Tehát ha a cégünk egyik alkalmazottának kiutalunk egy autót, akkor a lízing idejének lejártakor akár ő maga is megveheti azt a kocsit, amit az utóbbi években ő használt.

Már majdnem el is döntöttem, amikor találtam egy blogbejegyzést a témában: http://www.flottakezeles.hu/blog/a-nyilt-vegu-penzugyi-lizing-kockazata.html. Ezt egy tartós bérlettel foglalkozó cég írta arról, hogy a nyílt végű bérletnek milyen veszélyei vannak. Az egész azért nagyon érdekes, mert ugye a cég nem foglalkozik nyílt végű lízinggel, ellenben számukra ez egy konkurens szolgáltatás. A cikk írója már a bevezetőben leszögezi, majd később még vagy háromszor kijelenti, hogy ő nem akarja aláásnia nyílt végű pénzügyi lízinggel foglalkozó cégek tekintélyét, nem mondja azt, hogy ez csalás vagy illegális, csak szeretné felhívni a figyelmet arra, hogy rejt magában veszélyeket. Azt írja, olyan, mintha úgy autóznánk, hogy nem kötjük be a biztonsági övet. A legtöbb esetben semmi baj nem történik, de ha véletlenül mégis, akkor nagyon nagyot borulunk. Ez a cikk nem segített a lízinges ügyemben, inkább összezavart és elbizonytalanított, pedig már célegyenesben voltam, viszont ami miatt erről írok most, az az érvelési technika. Érdekesnek találom, hogy ezerszer kimondja, hogy a célja nem a nyílt végű lízing lemosása a piacról. Még az előnyeit is pontokba szedve leírja. Máshol is olvastam őket és bevallom őszintés, ütős érvek a nyílt végű lízing mellett. Kevesebb az áfa és a majdani vásárlási ár lehet akár a valós érték 15-20%-a. Még jó hogy kéne, nem? A cikk írója is egyetért abban, hogy ezek nagyon kedvező feltételek. Azonban aztán meglebegteti a veszély lehetőségét. Azt írja, hogy a NAV-nak gondja LEHET azzal, hogy a valódi értékének töredékéért vesszük meg az autót a lízingbeadó cégtől, mert az alapvető szabály, hogy termék, áru vagy szolgáltatás kizárólag a piaci árán cserélhet gazdát. Csakhogy a nyílt végű lízing is egy legális dolog. Akkor hogy lehetséges ez az egész?

httpwww.flottakezeles.hubloga-nyilt-vegu-penzugyi-lizing-kockazata.html

Gondolom ezt a kérdést teszi fel magában mindenki, aki hozzám hasonlóan nem ért ezekhez a pénzügyi termékekhez. És mint minden esetben, ha nem értünk valamit, a szakértőkre támaszkodunk. Ebben a helyzetben egy szakértő állítja nekünk, hogy ez a fajta lízing még sok gongot okozhat a céhünknek, ha ezt választjuk. Nem biztos, hogy így lesz, ha ez a szimpatikus, teljesen érthető, de azért van egy kis esély a bukásra. Kit ne ingatna meg ez az érvelés, igaz?

Engem mindenképpen megingatott. Most nem vagyok olyan eltökélt a nyílt végű lízing mellett, de azért a másik két fajta sem csábított el. Most ott tartok, hogy ezt a kérdést felvetem majd a céges értekezleten, döntsék el ők, mert én nem tudom, mi lenne a jó.

Persze ha tovább nézegetjük a http://www.flottakezeles.hu/blog/a-nyilt-vegu-penzugyi-lizing-kockazata.html honlapot, akkor látjuk, hogy nem csak az a stratégiájuk, lerombolják a többi lízing lehetőség imidzsét, mert a többi cikkükben, blog bejegyzésükben nyilván azt taglalják, hogy amit ők kínálnak, azt miért jó. Viszont így abban is el tudnak bizonytalanítani, hogy amit mások kínálnak az miért tűnik jobbnak az övéjnél, mégis miért kockázatosabb.

Nem is gondoltam, hogy a lízing kérdése ennyire nehéz lesz. Igaz, hogy nem vagyok járatos ezen a területen. Általánosságban elmondható, hogy minden eléggé túl van bonyolítva. Erről sem gondoltam volna, hogy ennyi fajtája van. Aztán persze, ha a vezetőségnek sikerült kiválasztani a megfelelő lízing kategóriát, akkor jöhet a következő lépés: választanunk kell egy céget is. Persze legjobb az lenne, ha akadna olyan, aki ajánl egy tökéletesen megbízhatót. Aki majd készséggel segít minden adandó kérdésünknél. Nem csak a lízing új nekünk a cég is elég friss, így nagyon sok olyan téma van, mivel először szembesülök én is és a kollégák is. Nem baj, mert minden kihívás egy lehetőség arra, hogy bizonyíthassuk a rátermettségünket. Eddig szerencsére csak kisebb zökkenők voltak, de nagyjából gördülékenyen és a tervnek megfelelően haladunk a cég építgetésével.

Nagyon hasznos tapasztalat már viszonylag fiatalon belekóstolni a cégvezetésbe. Olyan dolgokkal találkozom így, amik a későbbi munkám során nagyon hasznosak lesznek. Megtanulom ezeket megoldani és kezelni, minden szituációra lesz kész terv a fejemben és nem lesz nehéz kivitelezni sem, mert addigra már lesz tapasztalatom hasonlóval. Nehéz és ijesztő, de hosszú távon mindenképpen megéri. A legnagyobb probléma az az, hogy az ügyfelek és a partnerek a fiatal korom miatt nem mindig vesznek eléggé komolyan. Az a benyomásom, hogy a korom miatt felhatalmazva érzik magukat, hogy lekezeljenek, utasítsanak és hogy a kérésemet, véleményemet csak részben vegyék komolyan. Én azonban nem hagyom, hogy ez így maradjon.