Az oktatás kreatív módjai

Játék, játékok. Mindannyian szeretünk játszani valamivel, még felnőttként is, a gyerekkornak pedig talán az egyik legnagyobb szimbóluma és jelképe a játszás.

Elég sokrétű a játékok fogalma, és gyakran függ attól is, hogy milyen az ember hozzáállása bizonyos dolgokhoz. Például az én esetemben a blogírás egyfajta játéknak minősül. Annyi minden van ezen a világon, amivel érdemes foglalkozni, így egy blog azt a fajta hozzáállást képviseli számomra, mikor az ember igyekszik felfedezni egy adott témát, és valamilyen módon véleményt formál róla. A felfedezés mozdulatát pedig sokféleképpen lehet értelmezni és alkalmazni. Vannak olyanok, akik ha valamit csinálnak, akkor szeretik nagyon komolyan csinálni, koncentrálva, én viszont annak a híve vagyok, hogy az új dolgok felfedezése egyfajta játék is lehet, amibe olyan módon lehet belefeledkezni, hogy közben lehet tanulni valamit, nem görcsösen, nagyon koncentrálva sajátítjuk el, hanem valamilyen játék, tevékenység formájában. Várjunk csak, akkor lehet, hogy gyermekként pont történik velünk, amikor játszunk valamivel? Folyamatosan tanulunk? Ez attól is függ, hogy éppen mivel játszunk.

Vannak olyan játékok, mint mondjuk a szerencsejáték, ami nem feltétlenül a tanulási folyamat miatt született, ám a gyerekek számára kitalált játékok jó részének olyan aspektusa is van, ami hatásként egy eddig nem ismert dolog elsajátításában teljesedik ki. Gondolok itt mondjuk arra, hogy a gyermekek nagyon szeretnek felnőttek által csinált dolgokat is eljátszani: különböző szakmákat és tevékenységeket imitálni, egy kislánynak gyakran van mondjuk egy babája, akit a saját kis babakocsijában tol. Gondoskodás, törődés, odafigyelés eljátszása. Egy kisfiú pedig az apját vezetve látva lehet, hogy nagyon megszereti az autókat, ezért azt játsza el, hogy autót vezet. Mikor ezt akár egyedül, akár más gyermekekkel együtt játsszák, akkor olyan szociális mozdulatokat gyakorolnak, játszanak el, amelyek az emberi élet alapjainak minősülnek.

Létezik ezen kívül még számos aspektusa is a játékoknak mint élménynek, ezek közül talán a legfontosabb az, hogy segítségükkel megtanulunk valamilyen új dolgot, az élet számára egy meghatározó tevékenységet, ami később a hasznunkra fog válni. Ez az oktató játékok alapgondolata. Ha minden játék hordoz magában egy ilyen lehetőséget, akkor érdemes lehet azt minél inkább kihasználni! Nekem az egyik kedvenc játékom régen a memóriajáték volt, és felnőttként döbbentem rá, hogy igazából az egy oktató játék, mert ha nem is olyan, mint mondjuk az ABC-vel kapcsolatos szójátékok, amik a nevükből adódóan természetesen az ABC játékos elsajátításában segítenek, mégis egy agyi funkciónak az eddiginél tudatosabb kihasználására építkezik, nevezetesen arra, hogy az emlékezetünket tudjuk saját igény szerint hasznosítani bizonyos helyzetekben. Az emlékezés mozdulatát hivatott kigyakoroltatni.

oktató játékok

Kimondhatjuk, hogy az oktató játékok képviselik a tanulás dinamikus módját. Van egy kihívás, egy adott új terület, amit szeretnénk elsajátítani. A játékos tudatállapot pedig segít ebben úgy, hogy tevékenység közben, lazán, akadályok, különösebb nehézség nélkül ismerhessünk meg valamit.

Az oktató játékoknak is számos fajtája létezik, itt körbe lehet nézni ez ügyben. Ha veszek valamilyen ajándékot a gyermekeimnek, vagy az unokahúgomnak, akkor innen szoktam rendelni, mert nagy a választék, a vásárlás folyamata nincs túlbonyolítva, könnyen hozzájuthatok azokhoz a játékokhoz, amiket kinéztem. Tényleg, most jut eszembe, eljátszani, hogy boltba mész és vásárolsz valakitől valamit, te is biztosan játszottál ilyet kicsiként a többi gyerekkel! A Monopolyban is ott a játékpénz, a számolás és pénzhasználat gyakorlásának az egyik lehetősége…
Mikor szülővé válik az ember, talán akkor kezdünk el jobban odafigyelni a játékok oktató hatásaira, hiszen a gyereknevelés legszórakoztatóbb és leginkább interaktív módjának titulálhatóak.

Nézzünk még néhány példát. Böngészés közben találtam olyan típusú játékokat is, amelyek valahol meglepő, de magától értetődő hatást váltottak ki belőlem.

KRESZ oktató játék. 4 éves kortól ajánlott, sokan nem szeretnek iskolapadban ülve tanulni dolgokat. Már kisgyerekként meg lehet tanulni játékosan néhány szabályt, ami később az élet során biztosan jól fog jönni, hiszen a közlekedési „nyelv” a KRESZ, amit mindenki használ, ha autóba ül, vagy akár gyalog átmegy a zebrán.

Ha már előkerült a nyelv, akkor az idegen nyelvek, mondjuk az angol tanulás érdekében létrehozott játékok is léteznek.

Vagy földrajz, biológia, történelem… Számos olyan terület van, aminek a megismerését nagyban segíthetik az ilyen tematikájú játékok.
Te milyen hasonló játékokkal játszottál régen? Belegondoltál már abba, hogy az életed során hány órát tölthettél el így, hogy játszol és közben tanulsz?

Vagy milyen évszakok vannak, melyiknek mik a tulajdonságai? Erre is kitaláltak már játékokat. Van egyáltalán olyan dolog, amivel kapcsolatban még nem született játék? Persze létre lehet hozni abszurd dolgokat ezt fejtegetve, de ha találunk egy olyan emberi tevékenységet, dolgot, vagy jelenséget, ami hasznos, de még nem készítettek ilyen tematikájú játékot róla, akkor pár éven belül biztosan meg fog jelenni a piacon.

Sose feledjük el, noha néha a játék a valóságtól való eltávolodást hozhatja magával, ám számos esetben pont, hogy egy utat hoznak létre annak érdekében, hogy valamit megismerjünk, vagy segítségükkel még jobban tudjunk kapcsolódni a körülöttünk lévő emberekkel. Érdemes figyelni rá, hogy milyen típusú játékot adunk a lurkóink kezébe!